miercuri, 28 septembrie 2011

Despre testele predictive

 Am să vorbesc puţin despre testele predictive, sau despre cea mai mare tâmpenie pe care am auzit-o vreodată. Am dat până acum cam jumătate din testele pe care trebuie să le dau, şi mi-am dat seama de ineficienţa acestor teste.
   În primul rând, testele nu se dau, în general, cu profesorul care predă materia respectivă. Asta înseamnă că profesorul respectiv nu are niciun interes ca elevii să ia notele pe care le merită. Deci e clar că toţi vor copia şi vor avea note asemănătoare, ceea ce nu va ajuta absolut deloc pe inteligenţii de la minister, pentru că notele nu reprezintă cunoştinţele proprii.
  În al doilea rând, sistemul nostru de învăţământ este gândit să încurajeze, în primul rând, memoria de scurtă durată. Ce vreau să spun cu asta: fiecare învaţă la materii de genul istorie, geografie, biologie, de câteva ori pe an, pentru teste sau ocaziile când este ascultat. După ce dă testul sau îşi ia o notă într-un fel sau altul uită tot ce a învăţat, şi probabil nu mai revine niciodată asupra noţiunilor respective. Ei bine, în loc să încerce să lucreze aici, unde este problema principală, ni se dau nişte teste care evaluează cunoştinţele care ar fi trebuit acumulate în tot anul respectiv, ca şi cum elevii nu au altceva de făcut decât să înveţe nişte noţiuni care nu o să le mai trebuiască niciodată.
 O posibilă soluţie ar fi să se încerce evaluarea  memoriei de lungă durată cu ajutorul unor examene, cu noţiuni generale, dar cu utilitate mai mare, astfel încât fiecare să rămână cu ceva din materia respectivă. Eu de exemplu, după 2 ani de chimie organică, nu ştiu decât să recunosc compuşii şi eventual să îi denumesc, da' asta dacă mă mai uit puţin înainte pe teorie Aş fi considerat că ştiu câte ceva dacă eram în stare măcar să fac câteva reacţii elementare, doar că sistemul este de aşa natură încât o dată ce ai învăţat ceva uiţi, pentru că te apuci să înveţi din materia care vine, iar cea învăţată anterior se uită complet. Chiar şi la matematică, unde teoretic ar trebui să se ţină minte totul, majoritatea elevilor de clasa a 11-a să zic nu mai sunt în stare să rezolve probleme de geometrie, de exemplu, pentru că au uitat unele noţiuni.
   Părerea mea este că ar trebui să se studieze pe parcursul liceului toate ariile cuprinse în programă, chiar dacă doar sub forma unor recapitulări o dată la 2 săptămâni. Doar că din păcate acestea sunt vise, educaţia devine din ce în ce mai proastă şi sunt fericit că mai am doar un an şi termin.
    

Niciun comentariu: